Review: Jelly Roll Morton, Piano Music "Black in Radio" Internet, May 2002

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Richard Trythall

"Jelly Roll Morton piano music"

MR CLASSICS MR 10047, 60'11''

 

 

E' questa una prima registrazione mondiale perché sinora nessuno aveva osato incidere in piano solo diciassette brani di Jelly Roll Morton, trascritti nota per nota dalle registrazioni originali.

Ci sono volute la pazienza e la maestria del pianista americano Richard Trythall, da tempo residente a Roma, per cimentarsi con un'autentica sfida, prima su stimolo della Sisma (Società Italiana per lo Studio della Musica Afroamericana) e del suo presidente Marcello Piras che commissionò il lavoro per il festival "La musica colta afroamericana" che si è tenuto per svariati anni a Pescara. Dopo il recital Trythall ha continuato a lavorare sulle laboriose trascrizioni e sull'interpretzione di una musica che, seppur interamente scritta, necessita di conoscenze profonde dell'artista, dell'epoca, dello stile e di una serie di elementi tecnico-strumentali per ottenere la brillantezza, la scioltezza e la complessità degli originali mortoniani.

Il pianista creolo si vantava di essere il padre del jazz ma la sua vanteria era piuttosto realistica: basta ascoltare i brani per cogliere la ricchezza di linguaggio che già negli anni Venti era nella musica di Morton ed anche la sua capacità di elaborare e sintetizzare varie musiche e fonti di ispirazioni, dal ragtime al blues, dallo 'spanish tinge' alle arie d'opera. I brani, eseguiti in modo brillante ed impeccabile da Trythall, sono davvero tutti belli ma, dovendo scegliere, consiglierei "Freakish", "Spanish Swat", "Perfect Rag", "Mamanita", "Jungle Blues", "King Porter Stomp" ed "Original Jelly Roll Blues", senza nulla togliere alle altre inappuntabili esecuzioni.

Il Cd, ben registrato, è arricchito da un breve saggio di Piras e da un intervento scritto del bravo pianista americano cui va il nostro plauso per un'operazione che fa conoscere a tutti - dentro e fuori del jazz - la statura da gigante di Ferdinand 'Jelly Roll' Morton.

Luigi Onori

Recensione publicata sul sito del "Black in Radio", Maggio 2002

Richard Trythall
"Jelly Roll Morton piano music"

MR Classics MR 10047, 60'11"

This is a world premiere recording since, up to now, no one has dared to record 17 works by Jelly Roll Morton, transcribed note by note from the original recording.


It required the patience and mastery of the American pianist Richard Trythall, a long time resident of Rome, to take up this authentic challenge. The original stimulus came from the SISMA (Italian Society for the Study of African-American music) and its president, Marcello Piras, who commissioned a performance for inclusion in the "African-American Serious Music Festival" which took place in Pescara (Italy) for several years. Following this recital, Trythall continued to work on these demanding transcriptions and on the interpretation of a music which, even when completely notated, requires and in-depth knowledge of the composer, the epoch, the style and a series of instrumental techniques in order to achieve the brilliance, fluidity and complexity of the Morton originals.


The Creole pianist bragged that he was the father of jazz and his boast was fairly realistic: one need only hear these works to grasp the richness of language which was in Morton's music already in the 20's as well as his capacity to synthesize and elaborate a variety of music and sources of inspiration - from ragtime to blues, from the "Spanish tinge" to operatic arias. The pieces, performed brilliantly and impeccably by Trythall, are truly beautiful but, if it were necessary to select, I would advise: "Freakish", "Perfect Rag", "Spanish Swat", "Mamanita", "Jungle Blues", "King Porter Stomp" and "Original Jelly Roll Blues" without in any way detracting from the other irreproachable performances.


The CD is well recorded and enriched with a brief essay by Piras and notes written by the "bravo" American pianist to whom goes our applause for an undertaking which makes known to all - inside and outside of jazz - the gigantic stature of Ferdinand "Jelly Roll" Morton.

Luigi Onori, Italian Jazz musicologist
Review published on the internet radio station "Black in Radio", May 2002

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